• sales@etesal.net

سیستم پیجینگ تحت شبکه

سیستم پیجینگ تحت شبکه (Network paging system) سامانه ای جهت تولید، توزیع و انتشار پیام های صوتی و تصویری بر بستر شبکه های کامیپوتری است. پیجینگ تحت شبکه در تمامی سرفصل های مهندسی اطلاعات (نیاز سنجی)، مشاوره، طراحی، تولید، نصب، پیاده سازی و آموزش نیازمند دانش و اطلاعات تخصص در حوزه های الکترونیک، مخابرات و فناوری اطلات می باشد. بنابراین اهمیت سیستم پیجینگ تحت شبکه به عنوان یک ابزار ارتباطی غیر قابل انکار است. اهمیت ارتباطی آن مانند مرکز تلفن و اهمیت امنیتی و حفاظتی آن مانند سیستم های مدیریت تصویر(دوربین مدار بسته است). بهبود کیفی و کمی و افزایش راندمان هر کسب و کاری نیازمند پیاده سازی پیجینگ تحت شبکه است.
 

تعریف پیجینگ تحت شبکه

سیستم پیجینگ تحت شبکه (IP Paging System) سامانه ای جهت ارسال و دریافت پیام صوتی در بستر شبکه است. پیام های صوتی برای فراخوانی افراد یا ایجاد یک مکالمه صوتی به کمک زیر ساخت شبکه بین تجهیزات پیجینگ رد و بدل می گردد. منظور از شبکه در سیستم پیجینگ تحت شبکه زیر ساختی است که با کمک آن ارتباط تجهیزات صوتی برقرار می شود. پیام های صوتی ارسال شده در پیجینگ تحت شبکه(IP Paging) کاربرد هایی مثل پخش پیام های هشدار، موزیک، رادیو و اذان هوشمند دارد. پیام های صوتی بعد از فشرده سازی توسط واحد پردازش دیجیتال ارسال کننده ها به شکل بسته های داده(Data) روی کابل شبکه قرار می گیرد. در سمت گیرنده بازگشایی داده و تبدیل به سیگنال صوتی آنالوگ توسط واحد پردازش دریافت کننده انجام می شود.
 

سرفصل های پیجینگ تحت شبکه 

در ادامه عناوینی را مطالعه خواهید کرد که در اینجا از آن ها نام برده ایم: 

تعریف سیستم پیجینگ تحت شبکه
  سرفصل های پیجینگ تحت شبکه
  تاریخچه پیجینگ تحت شبکه

    سیستم پیجینگ مبتنی بر سوئیچر
    سیستم پیجینگ مبتنی بر ماتریس صوتی
    سیستم صوت عمومی مبتنی بر شبکه

  اصطلاحات پیجینگ IP
    مترادف های پیجینگ تحت شبکه

انواع سیستم پیجینگ تحت شبکه
  انواع پیجینگ تحت شبکه بر اساس نوع رسانه انتقال
    پیجینگ تحت شبکه سیمی 
    پیجینگ تحت شبکه بی سم


  انواع پیجینگ تحت شبکه بر اساس نوع کاربرد
    پیجینگ تحت شبکه اداری
    پیجینگ تحت شبکه صنعتی


عملکرد سیستم پیجینگ تحت شبکه

   مزایای سیستم پیجینگ تحت شبکه
    حداقل شدن کابل کشی
    پخش کننده موزیک حرفه ای 
    زون بندی نامحدود
    پخش اذان خودکار
    اتصال به سیستم تلفنی
    اتصال پیجینگ تحت شبکه به اعلان حریق
    پیج کردن بدون نیاز به کنترلر

   
ارکان پیجینگ تحت شبکه
    نرم افزار پیجینگ
    تجهیزات صوتی پیجینگ تحت شبکه

      بلندگوهای پیجینگ 
      آمپلی فایر های پیجینگ
      تجهیزات هشدار و امرجنسی       

        دکمه اورژانسی تحت شبکه
      میکروفون و زون سلکتور پیجینگ
      اینترکام تحت شبکه

    تجهیزات شبکه و ارتباطی پیجینگ تحت شبکه
    افراد در سیستم پیجینگ تحت شبکه 

 
  پیج کردن زون ها در پیجینگ تحت شبکه
  فناوری های سیستم پیجینگ تحت شبکه

  راهکارهای پیجینگ تحت شبکه
 
  پیجینگ صنعتی
    پیجینگ اداری
    پیجینگ شهری و امکان عمومی 
    پیجینگ پارک و بوستان

تاریخچه پیجینگ تحت شبکه

سیستم های پیجینگ تحت شبکه یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در محیط های تجاری و اداری هستند که ارتباط سریع و صحیح را بین کاربران فراهم می کنند. اما در این بخش از مقاله قصد داریم اشاره ای به تاریخچه و روند توسعه این سیستم ها بپردازیم. سیستم های پیجینگ از دهه 1970 میلادی در محیط های صنعتی و اداری مورد استفاده قرار گرفتند زیرا به صورت تک کاربره و مستقل عمل می کردند و فقط امکان پخش پیام ها در یک محدوده را داشتند. با گذشت فناوری و پیشرفت تکنولوژی در دهه 1980 و 1990 سیستم های پیجینگ کم کم محتول شدند و امکان ارتباط با سایر سیستم های اطلاعاتی را پیدا کردند. امروزه سیستم های پیجینگ تحت شبکه با فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی قابلیت های متنوعی مانند ارسال پیام های صوتی و تصویری را دارا هستند. و به عنوان ابزاری کارآمد در محیط های مختلف صنعتی توانسته اند قرار بگیرند.

در این بخش از مقاله قصد داریم به سه نسل در تاریخچه پیجینگ تحت شبکه اشاره کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سیستم آدرس دهی عمومی(پیجینگ) مبتنی بر سوئیچر

به طور کلی، فناوری سیستم آدرس دهی عمومی(Public Address System) قبل از رسیدن به پیاده سازی مبتنی بر شبکه فعلی، دو نسل از مراحل توسعه را پشت سر گذاشته است. نسل اول سیستم PA مبتنی بر سوئیچر است که قادر است حداکثر دو پخش همزمان را انجام دهد. از یک ورودی موسیقی پس‌زمینه (BGM or Back Ground Music) و یک ورودی میکروفون تشکیل شده‌اند. سیستم PA مبتنی بر سوئیچر دارای چندین نقص ذاتی در محدود کردن قابلیت و انعطاف‌پذیری سیستم های توزیع صدا است. اول، هر زون فقط می‌تواند به موسیقی پس‌زمینه گوش کند یا پیج کند. دوم، سیستم PA مبتنی بر سوئیچر اجازه پیجینگ همزمان و پخش همزمان موسیقی پس‌زمینه را نمی‌دهد.

سیستم آدرس دهی عمومی(Public Address System) مبتنی بر ماتریس صوتی

نسل دوم فناوری سیستم پیجینگ سیستم PA ماتریس صوتی است. سیستم PA ماتریس صوتی با سیستم PA مبتنی بر سوئیچر در ارائه مسیریابی صوتی همزمان ورودی ها به خروجی ها متفاوت است. این مسیریابی با استفاده از یک گذرگاه ماتریس صوتی به دست می آید. سیستم PA ماتریس صوتی چندین مزیت عمده نسبت به سیستم PA مبتنی بر سوئیچر معمولی دارد.
اول: هر زون جداگانه قادر به گوش دادن به موسیقی پس زمینه اختصاصی به دلخواه است.
دوم: سیستم PA ماتریس صوتی اجازه می دهد تا چندین پیجینگ همزمان و پخش موسیقی پس زمینه به طور همزمان انجام شود. به عنوان مثال، تا زمانی که هیچ تداخلی از زون ها وجود نداشته باشد، چندین میکروفون پیجینگ مجاز هستند از سیستم صوتی به طور همزمان برای پیج در زون های مختلف استفاده کنند. علاوه بر این، سیستم PA ماتریس صوتی همچنین امکان پخش چندگانه BGM را در زون های مختلف فراهم می کند.

پیجینگ مبتنی بر IP

آخرین نسل از فناوری سیستم PA پیاده سازی مبتنی بر شبکه در زیرساخت استاندارد اترنت است. پیجینگ تحت شبکه برای حمل صدا از طریق شبکه اترنت معمولی طراحی شده است. در بعد صنعت سیستم PA دو رویکرد پیاده سازی مبتنی بر شبکه وجود دارد:
لایه پیوند داده: اختصاص شناسه پروتکل در این لایه انجام می شود.
لایه شبکه IP: از پروتکل اینترنت (IP) برای مسیریابی داده و پروتکل UDP برای انتقال داده استفاده می کند تا از سربار پیچیده TCP/IP جلوگیری کند.
با این سیستم می توانید از هر نقطه جغرافیایی به سیستم دسترسی داشته باشید.

اصطلاحات پیجینگ IP

💥 اسپیکر تحت شبکه (IP Network Speaker):ابزاری برای پخش صدا که صدای ورودی را از شبکه دریافت می نماید. 
💥 آمپلی فایر تحت شبکه (IP Network Amplifier): ابزاری برای تقویت صدای دریافتی از شبکه و انتقال به بلندگو های آنالوگ است.
💥 کنترلر یا نرم افزار پیجینگ (Paging Software): سامانه ای برای مدیریت تجهیزات IP روی بستر شبکه است.
💥 اینترکام (Intercom): بسیار شبیه به تلفن های صنعتی است که برای تماس و اعلام پیغام مورد استفاده قرار می گیرد ولی هندست و عمدتا کیپد شماره گیری ندارد و از دکمه برای ایجاد تماس فوری استفاده می کند.
💥 زون سلکتور: ابزاری نرم افزاری و یا سخت افزاری برای انتخاب کردن یک یا چند زون از سیستم صوتی و پخش کردن فایل صوتی یا پیج کردن مستقیم زون های انتخاب شده است. زون سلکتور های سخت افزاری در 3 نوع نوید می شوند:

1. رکمونت 

2. رومیزی برای محیط های اداری و صنعتی

3. توکار برای محیط های صنعتی

💥 نرم افزار پیجینگ: نرم افزاری که به صورت اختصاصی توسط شرکت های تولید کننده تجهیزات پیجینگ تحت شبکه توسعه داده می شود. این نرم افزار از امکانات کنترلی زیادی برای سیستم صوتی برخوردار است.

💥 RTP مخفف (Real Time Transport Protocol): پروتکلی است که در یک رنج IP مشخصی اجازه پیج کردن بدوننیاز به سرور را در اختیار کاربر قرار می دهد. برای شرایط بحرانی بسیار حائز اهمیت است.

💥 مالتی کست (Multi Cast): فراخوانی یا پخش فایل صوتی برای چندین دستگاه صوتی تحت شبکه مثل بلندگو، اینترکام و تلفن صنعتی می باشد.

💥 فشار خروجی صدا (Sound pressure): میزان قدرت صدا در فاصله یک متری از دهانه دستگاهی است که صدا از آن منتشر می شود. واحد آن دسیبل می باشد و با دستگاه های سنجش صوتی اندازه گیری می شود.
 

مترادف های پیجینگ تحت شبکه

منظور از مترادف در این مقاله استفاده از نام هایی مشابه و غیر مشابه برای پیجینگ تحت شبکه است که معنی و مفهوم یکسان با پیجینگ تحت شبکه دارند. پیجینگIP، پیجینگ SIP، پیجینگ ویپ (VoIP Paging) و سیستم صوتی تحت شبکه (IP Audio System) مترادف هایی هستند که در وب سایت ها و منابع داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گرفته است و در این متن هم با این مترادف ها باز نشر خواهند شد.

دلایل مترادف شدن عبارات فوق با پیجینگ تحت شبکه در ذیل توضیح داده شده است:

🔔 پیجینگ IP به علت استفاده از شبکه افزار و پروتکل های IP نامگذاری شده است.

🔔 پیجینگ SIP به خاطر این که از پروتکل SIP (که یکی از پروتکل های اختصاصی IP است) برای ارسال و دریافت صدا استفاده می کند جزء مترادف ها قرار دارد.

🔔 پیجینگ ویپ به دلیل استفاده از واژه ی VoIP (اختصار Voice Over IP یعنی صدا روی شبکه) مترادف با پیجینگ تحت شبکه است.

🔔 سیستم صوتی تحت شبکه هم به خاطر علاقه ای که بازار از مدتها قبل به آن داشته نام گذاری شده است.
 

انواع سیستم پیجینگ تحت شبکه

پیجینگ تحت شبکه با توجه معیار های مختلفی که وجود دارد به دسته بندی های خاصی تقسیم می شود. سعی خواهیم کرد در ادامه شما را با این دسته بندی ها آشنا کنیم.

پیجینگ شبکه بر اساس نوع رسانه انتقال:

در سیستم پیجینگ شبکه، نوع  رسانه ارسال و دریافت صدا آن را به دو دسته تقسیم می کند:

پیجینگ شبکه سیمی

تجهیزات صوتی پیجینگ که انتقال و دریافت صوت در آن روی سیم مسی انجام می شود را پیجینگ شبکه سیمی می نامند. این انتقال و دریافت به استثنای بلندگو های آنالوگی که به آمپلی فایر های تحت شبکه وصل می شوند از کابل شبکه مسی استفاده می کنند. اما سیستم پیجینگ در شبکه سیمی یا (Paging network) یک فرآیند است که در آن پیام های صوتی یا متنی از طریق سیستم تلفن به دستگاه پیجیر یا تلفن همراه ارسال می شود. یعنی این پیام ها می تواند به یک فرد یا گروه خاصی از افراد ارسال شوند. به عنوان مثال پیجینگ می توان برای پزشک جهت تماشای بیمار فورا فراخوانده شود.

پیجینگ شبکه بی سیم

در پیجینگ شبکه بی سیم به جای استفاده از رسانای سیم و کابل از امواج رادیویی مثل بلوتوث، وای فای، VHF و UHF استفاده می کنیم. پیجینگ در شبکه های بی سیم، به همان شکل عمل می کند با این تفاوت که ارسال پیام های پیجینگ به صورت بی سیم انجام می شود. به این معناست که افراد می توانند در هر نقطه ای از شبکه بدون نیاز به اتصال سیمی پیام ها را دریافت کنند.

پیجینگ تحت شبکه بر اساس نوع کارکرد:

با توجه به محل استفاده از سیستم پیجینگ آن را در دو دسته بندی قرار می دهیم:

پیجینگ اداری

در صورتی که از پیجینگ تحت شبکه در اماکن و ساختمان های اداری استفاده کنیم به آن پیجینگ اداری می گویند.

پیجینگ صنعتی

در اماکنی مثل کارگاه ها، کارخانه ها، قرودگاه، مترو، سکوهای نفتی، پتروشیمی از نوعی پیجینگ صنعتی استفاده می کنیم. نوع طراحی و ساخت تجهیزات پیجینگ در این نوع پیجینگ دارای استاندارد های ویژه ای است.
 

عملکرد سیستم پیجینگ تحت شبکه

هر یک تجهیزات پیجینگ IP و نرم افزار ها در سیستم پیجینگ تحت شبکه نقش خاصی را بر عهده دارند. برخی از تجهیزات ممکن است دو نقش داشته باشند یعنی صدا را دریافت و آن را پخش کنند ولی برخی دیگر از تجهیزات پیجینگ می توانند نقش ارسال، دریافت و پخش صدا را داشته باشند. بلندگو و آمپلی فایرهای تحت شبکه جزو دسته اول هستند که بعد از دریافت صدا آن را پخش می کنند. اینترکام ها و تلفن ها از دسته دوم هستند که علاوه بر دریافت و پخش، نقش ارسال کننده ی صدا را هم بر عهده دارند. یکی از نقش ها در سیستم صوتی تحت شبکه (IP Network Audio System) نقش کنترلر است که نرم افزار پیجینگ (Paging Software) این وظیفه را بر عهده دارد. 


همانطور که در تصویر بالا می بینید می توان پیجینگ تحت شبکه را هم در اینترنت و هم در اینترانت اجرا کرد. در بالا اشاره شده  که نرم افزار پیجینگ نقش کنترلر را دارد. به جای نرم افزار پیجینگ می توان از مرکز تلفن ویپ استفاده کرد. امکانات نرم افزار پیجینگ در مرکز تلفن ویپ وجود ندارد و از مرکز تلفن ویپ فقط برای تماس و پیج استفاده می شود.

مزایای پیجینگ تحت شبکه

در اینجا به برخی از مزایای خاص پیجینگ تحت شبه اشاره می کنیم.

حداقل شدن کابل کشی

کاهش کابل کشی یکی از مزایای پیجینگ تحت شبکه است. اگر در محیطی که قصد نصب بلندگو یا سایر تجهیزات پیجینگ را دارید کابل کشی شبکه داشته باشید قطعا سیستم پیجینگ IP به صرفه تر است چون هزینه کابل و کابل کشی سیستم پیجینگ آنالوگ بالاست. اگر قبلا در محیط اداری ، صنعتی یا محوطه های باز، از دوربین مدار بسته استفاده کرده اید به راحتی می توانید از همان کابل کشی دوربین استفاده کنید. کافی است از میکسر PoE یا میکسر شبکه استفاده کنید. به شما کمک می کند تا در انتهای کابل به جای یک پورت شبکه ، دو پورت شبکه داشته باشید.
صرفا دوربین ها عامل نجات و یا کاهش کابل کشی نیستند و شما هر جایی که دسترسی به شبکه داشته باشید می توانید از سیستم صوتی تحت شبکه استفاده کنید. اگر مسافت طولانی است و شما در نقطه مورد نظر شبکه ندارید می توانید از آنتن های پوینت تو پوینت استفاده کنید . تقریبا جفت آنتن ها با هم حدود 100 دلار قیمت دارند و می توانید در مسافت های زیر 5 کیلومتر از این آنتن ها استفاده کنید . البته آنتن های با برد بالاتر هم وجود دارد که به تناسب قیمت آن ها بیشتر است.

پخش کننده ی موزیک حرفه ای(Professional Music Player)

امکان انتخاب و بارگذاری موزیک برای هر زون به صورت اختصاصی، امکان زمانبندی پخش موزیک، تکرار موزیک ، پشتیبانی از انواع فرمت های صوتی و کم و زیاد کردن صدای موزیک برای هر زون از مزایای استفاده از پیجینگ تحت شبکه است.

زونبندی نامحدود(Unlimited Zoning)

در سیستم پیجینگ ویپ(VoIP Paging System) هیچ محدودیتی برای تعداد زون نداریم و با هر آرایشی که مورد نیاز باشد می توانیم بلندگوها ، آمپلی فایرها ، اینترکام ها ، میکروفون و تلفن های صنعتی را چیدمان کنیم. می توان یک بلندگو را در زون های مختلفی قرار داد. مثلا اسپیکری در یک طبقه اگر در زون کارکنان بازرگانی قرار داشته باشد همان اسپیکر می تواند در زون ساختمان اداری هم قرار بگیرد.

پخش اذان خودکار

در اکثر ادارات و کارخانه ها در هنگام نماز های یومیه صدای اذان به گوش می رسد. در سیستم های آنالوگ از یک دستگاه اذان گوی آنالوگ استفاده می شد ولی در نرم افزار سیستم پیجینگ ویپ این گزینه فقط با یک تیک و انتخاب شهر فعال می شود. در شهر های اهل تسنن می توانید گزینه مربوطه را تیک بزنید تا بر اساس مذهب اهل سنت زمانبندی پخش اذان ایجاد شود. حتی صدای موذن را نیز می توانید به دلخواه آپلود نمائید. پخش اذان را می توانید برای یک زون ، چند زون و یا همه ی زون ها در پیجینگ ویپ فعال نمائید. 

پخش پیام های زمانبندی شده(Play Scheduled Messages) 

نیاز به پخش پیام های زمانبندی شده و مشخص مثل هشدار های ایمنی کار، زمانبندی آغاز و پایان شیفت، زمان های استراحت و پیام های تبریک مناسبتی از دسته پیام های زمانبندی شده ای هستند که می توانید برای پخش در نرم افزار پیجینگ تحت شبکه تنظیم کنید. پیام ها ی ضبط شده را می توانید روی هر زون خاصی که انتخاب می کنید بار گذاری کنید و از روی جدول زمانبندی برای پخش آن تنظیمها را انجام دهید. نوع پخش این پیغام ها می تواند یکبار ، روزانه ، هفتگی و ماهیانه باشد. 

اتصال به سیستم تلفنی (Connecting to the VoIP)

اگر 2 مجموعه دارای سیستم پیجینگ ویپ(VoIP Paging) باشند بین آن دو می توان ارتباط برقرار نمود. نرم افزار پیجینگ و سانترال ویپ نیز قابل اتصال به یکدیگر هستند. ابزار ارتباطی بین دو سیستم پیجینگ ویپ SIP Trunk می باشد. در این روش اپراتور ها می توانند تجهیزات پیجینگ IP در مجموعه دیگر را پیج کنند.

اتصال پیجینگ تحت شبکه به اعلان حریق

سیستم پیجینگ ویپ را می توانید از طریق رله های میانی به سیستم اطفا حریق متصل کنید. با فعال شدن سنسور در اطفا حریق ، رله میانی دو سیستم فعال می گردد تا صدای هشدار در سیستم صوتی تحت شبکه فعال شود. اینکه صدای هشدار در کدام زون ها فعال شود در اختیار مدیر سیستم است. 

پیج کردن بدون نیاز به کنترلر

استفاده از پروتکل RTP در تجهیزات پیجینگ عامل مهمی است تا بدون نیاز به کنترلر بتوان با استفاده از یک تلفن تحت شبکه بلندگو ها را پیج کرد. در شرایط بحران و غیره منتظره مثل کار نکردن کنترلر می توان از این قابلیت در سیستم پیجنگ تحت شبکه استفاده کرد.
 

ارکان پیجینگ تحت شبکه

 پیجینگ تحت شبکه از بخش های مختلفی ایجاد می شود که به آن ارکان پیجینگ تحت شبکه می گوئیم. این ارکان عبارتند از:
نرم افزار پیجینگ
تجهیزات صوتی پیجینگ تحت شبکه
تجهیزات شبکه و ارتباطی پیجینگ
افراد در سیستم پیجینگ

نرم افزار پیجینگ

نرم افزار ها در پسجینگ تحت شبکه دو دسته اند:
سیستم عامل(Firmware) تجهیزات صوتی: که وظیفه آن کنترل دستگاه و ایجاد ارتباط با کنترلر است.
نرم افزار سیستم پیجینگ: همان کنترلر است که وظیفه ایجاد ارتباط بین تجهیزات صوتی و افراد را بر عهده دارد.

در ابتدای متن نرم افزار پیجینگ را معرفی کردیم. نرم افزار پیجینگ و اینترکام هسته مرکزی و اصلی کنترلر در سیستم صوت تحت شبکه است. این نرم افزار به صورت اختصاصی توسط شرکت های تولید کننده سیستم های PA عرضه می شود. برخی از این نرم افزار ها دارای نسخه های مختلفی برای اجرا روی سیستم عامل های رایج در بازار هستند. امکانات نرم افزار پیجینگ (Features of Paging Software) به شرح زیر است:
•  امکان تعریف نامحدود زون
•  پخش اذان خودکار بر حسب موقعیت جغرافیایی و ساعت محلی
•  قابلیت انتخاب مذهب در پخش اذان 
•  امکان پخش موسیقی به صورت آلبوم 
•  امکان آپلود فایل صوتی به صورت  MP3
•  اولویت بندی خودکار 
•  پشتیبانی از  SIP Trunk
•  زمان بندی پخش موزیک یا فایل های صوتی 
•  امکان اتصال به زون سلکتور سخت افزاری
•  پشتیبانی از RTP
•  پخش آنلاین رادیو 
•  زونبندی بدون محدودیت 
•  تغییر میزان صدای زون ها به طور مستقل 
•  مشاهده آنلاین وضعیت تجهیزات نصب شده
 

تجهیزات پیجینگ تحت شبکه

در ادامه مختصرا با تجهیزات پیجینگ SIP آشنا خواهیم شد. 

✅ بلندگوی تحت شبکه

✅ آمپلی فایر تحت شبکه 

✅ اینترکام تحت شبکه

✅ میکروفون پیجینگ تحت شبکه

✅ تلفن صنعتی تحت شبکه

زون سلکتور تحت شبکه

رک صوتی 

هود آکوستیک
 

بلندگوهای تحت شبکه

بلندگو های تحت شبکه در سه نوع زیر تولید می شود:
•  بلندگوی شیپوری تحت شبکه(Network Horn Speaker)
•  بلندگوی سقفی تحت شبکه(Network Ceiling Speaker)
•  بلندگوی دیواری تحت شبکه(Network Wall Speaker)
نکته ی مهم : با توجه به توان سوئیچ های شبکه، اسپیکر ها در انواع مختلف تا 30 وات از روی PoE و در توان های بالاتر از برق شهر و یا منبع تغذیه DC مستقل استفاده می کنند. 

بلندگوی سقفی تحت شبکه

در دو نوع توکار و روکار تولید می شوند. توان استاندارد برای بلندگو های سقفی بین 5 الی 30 وات است. بلندگو های سقفی برای واحد های اداری در سیستم صوتی تحت شبکه مورد استفاده قرار می گیرند.

بلندگوی دیواری تحت شبکه

بلندگو های دیواری در دو نوع Outdoor و Indoor تولید می شوند. بلندگوهای Indoor می توانند بدنه چوبی هم داشته باشند. برای نصب در مساجد ، راه رو ها ،فرودگاه ها ، سینما ها، رستوران ها و مدارس مورد استفاده قرار می گیرد. در توان 10 تا 60 وات تولید می شود. 

بلندگوهای شیپوری تحت شبکه

بلندگوی شیپوری تحت شبکه مناسب استفاده در محیط های باز، کارگاه ها و کارخانه ها است. پرتاب صدا در بلندگو های شیپوری حداقل سه برابر دیگر نوع بلندگو هاست. در توان ها 10 الی 400 وات تولید می شوند. 

آمپلی فایرهای تحت شبکه

در سیستم پیجینگ IP از آمپلی فایر تحت شبکه برای اتصال بلندگو های ولتی و اهمی آنالوگ استفاده می شود. آمپلی فایر های ولتی به خاطر داشتن ترانس مچینگ می توانند صدا را تا مسافت طولانی تری بدون افت انتقال دهند. بنا بر این دو دسته آمپلی فایر پیجینگ تحت شبکه داریم: 

🔴 آمپلی فایر ولتی IP

🔴 آمپلی فایر اهمی IP
 

میکروفون و زون سلکتور تحت شبکه

میکروفون و زون سلکتور دارای شباهت هایی هستند که شمامل وارد زیر است: 

✅ دریافت صدای اپراتور 

✅ انتشار صدا در زون و یا بلندگوی خاص

✅ دارای اسپیکر برای دریافت صدای تماس گیرنده

✅ امکان تماس با تلفن و یا اینترکام 

✅ مناسب برای محیط های صنعتی 

✅ دارای میکروفون گردن غازی برای سهولت اپراتور

✅ پشتیبانی از 2 حساب کاربر SIP

✅ پشتیبانی از RTP برای مالتی کست 

✅ دارای تنظیمات اختصاصی میکروفون و بلندگو

✅ دارای چراغ وضعیت تماس 

تفاوت اصلی میکروفون و زون سلکتور تحت شبکه در نوع برقراری ارتباط است. میکروفون ها برای ایجاد ارتباط از صفحه کلید شماره گیری استفاده می کنند تا مقصد تماس و یا پیج را با شماره گیری تعیین کنند ولی زون سلکتور ها دارای دکمه های تماس فوری قابل تنظیم هستند که سرعت عمل بیشتری در محیط های عملیاتی دارند. در کارخانه ها و صنایع سنگین زون سلکتور تحت شبکه بیشتر ترجیه داده می شود. 

 

اینترکام تحت شبکه

اینترکام های تحت شبکه برای ایجاد تماس فوری و آسان در سیستم پیجینگ ویپ مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به هر صنعتی در اشکال مختلفی تولید شده اند. در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم هستند و می توانند دارای دوربین هم باشند.

 دکمه اورژانسی تحت شبکه

ممکن است برخی از شرکت ها و یا سازمان ها نیاز به ایجاد بوق هشدار از طریق دکمه های اورژانس یا دکمه های اضطراری تحت شبکه داشته باشند. این دکمه فقط با یک کابل شبکه به سوئیچ PoE شما متصل می شود. دکمه اضطراری تحت شبکه می تواند بوق هشدار را روی یک بلندگو و یا یک زون در سیستم صوتی تحت شبکه ی شما فعال نماید. 

از دیگر کاربرد های دکمه هشدار تحت شبکه فعال کردن تماس با واحد های درون و بیرون سازمانی مثل آتش نشانی، پلیس و اورژانس است. 

کاربرد های کلی دکمه هشدار تحت شبکه شامل موارد زیر است:

✅ فعال کردن آژیر در زون های پیجینگ

✅ فعال کردن آژیر در بلندگوی متصل به خود 

✅ ایجاد تماس های هشدار با شماره های داخلی و خارجی 

✅ فعای کردن API برای نرم افزار های متصل شده به سیستم پیجینگ مثل سیستم دوربین مداربسته
 

تجهیزات شبکه و ارتباطی پیجینگ

قبل از هرگونه خرید و نصب تجهیزات پیجینگ به ابزار های زیرساختی برای ایجاد یک بستر ارتباطی بین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری پیجینگ تحت شبکه داریم. این زیر ساخت به دو بخش تقسیم می شود:

تجهیزات پسو(Passive) پیجینگ تحت شبکه

کابل ها، لوله ها، رک ها، بست ها، دکل ها، پایه ها و هر گونه ابزار غیر آدرس پذیری که برای ارتباط بین بخش های مختلف پیجینگ تحت شبکه مورد نیاز است را تجهیزات Passive می نامند.

تجهیزات Active پیجینگ تحت شبکه

روترها، سوئیچ ها، فایروال ها، سرور های سخت افزاری و هر ابزار آدرس پذیری که وظیفه تامین بستر IP در پیجینگ تحت شبکه را برعهده دارد تجهیزات Active می نامیم.
 

افراد در پیجینگ تحت شبکه

در سیستم پیجینگ شبکه افراد به 3 دسته تقسیم می شوند:
کاربر: فردی است که از تجهیزات صوتی برای ایجاد، انتقال و انتشار پیام استفاده می کند.
راهبر: فردی است که وظیفه مدیریت سیستم، کاربر و مخاطب را بر عهده دارد. 
مخاطب: فردی است که پیام ارسالی از کاربران را دریافت می کند.
 

پیج کردن زون ها در سیستم پیجینگ تحت شبکه 

برای پیج کردن زون ها در سیستم پیجینگ تحت شبکه 3 راهکار وجود دارد: 

1️⃣ راهکاراول : ایجاد کال گروپ(Call Group)

برای انجام این کار با قرار دادن تجهیزات صوتی در گروه های صوتی متنوع بر حسب نیاز و شماره گیری آن گروه توسط میکروفون و یا هر دستگاه شماره گیر دیگری می توان آن گروه را پیج کرد. در حقیقت هر یک از این گروه ها را یک زون می نامیم که با یک شماره مشخص می شوند.

2️⃣ راهکاردوم: قراردادن تجهیزات صوتی در یک آدرس RTP

یکی از قابلیت هایی که تجهیزات پیجینگ دارند پشتیبانی از پروتکل RTP است. این پروتکل از یک بازه آدرس IP مشخصی برای ارسال صدا به چندین تجهیز صوتی استفاده می نماید. برای سهولت استفاده از این آدرس آی پی ها می توان آن ها را در کلید های BLF روی آی فون ها تنظیم کرد. با این پروتکل می توان به تعداد دلخواه تجهیز صوتی را دسته بندی و توسط یک آدرس فراخوانی کرد.

3️⃣ راهکار سوم : استفاده از نرم افزار پیجینگ برای ایجاد زون

نرم افزار های تخصصی که برای سیستم پیجینگ تحت شبکه توسط شرکت های تولید کننده به بازار معرفی می شوند و ویژگی های منحصر به فردی دارند، برای ایجاد زونبندی راهکار ساده تری دارند می توان بلندگو و سایر تجهیزات صوتی را در دسته بندی های دلخواه در قالب زون چینش و از آن ها برا یپیج کردن در بخش های مختلف استفاده کرد.
 

فناوری های پیجینگ تحت شبکه 

پیشرفت فناوری در صنعت صدا و سیستم های صوتی به اندازه ای بوده که از انتظارات مشتریان فراتر رفته است. ترکیب امنیت، بهره وری در انرژی مصرفی، تسهیل مدیریت تجهیزات و کارکنان از نتایج پیشرفت تلکنولوژی در سیستم پیجینگ IP است. 

برخی از فناوری ها، پروتکل ها و تجهیزات نوین به کار رفته در سیستم پیجینگ تحت شبکه به شرح زیر است: 

🔈 کنفرانس از راه دور صوتی یا کنفرانس صوتی
فناوری اصلی که برای کنفرانس صوتی استفاده می شود و  توسط مرکز تلفن ویپ و یا سرور پیجینگ تحت شبکه به منظور ارتباط کنفرانس بین تلفن های صنعتی و اینترکام ها ایجاد می شود. این ارتباط در مواقعی سه یا مخاطبین بیشتری در یک ارتباط صوتی قصد مذاکره و یا اطلاع رسانی در مورد موضوعات مهم دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

🔈 کدک های فشرده سازی صدا
کدک ها الگوریتم های پردازش سیگنال دیجیتال صدا هستند که به منظور تبدیل سیگنال صدای آنالوگ به سیگنال دیجیتال مناسب برای استفاده توسط دیگر پروتکل ها به کار می روند. تجهیزات پایانی که دریافت کننده صدا هستند باید این سیگنال دیجیتال فشرده سازی شده را مجدد از حالت فشرده خارج کنند و در نهایت آن را به سیگنال صوتی آنالوگ تبدیل کنند. این سیگنال قابل پخش در بلندگوی تجهیزات گیرنده یا پایانی مثل بلندگو  و اینترکام های سیستم پیجینگ تحت شبکه است.

🔈 فناوری NFV 

فناوری NFV با مخفف Network Functions Virtualization به معنی مجازی سازی سرور های عملیاتی شبکه برای کلاستر کردن و استفاده از منابع سرور های مختلف در مکان های جغرافیایی مختلف است که در سیستم پیجینگ تحت شبکه می توانیم برای کلاستر کردن چندین سرور پیجینگ IP با یکدیگر و ایجاد یکپارچگی، امنیت و کاهش هزینه از آن استفاده کنیم. مفهومی که در سیستم پیجینگ آنالوگ حتی نمی توان به آن فکر کرد.

🔈 حذف و یا لغو صدای آکوستیک (AEC)

لغت Acoustic echo cancellation به معنای "لغو صدای اکوستیک" است. در واقع، این تکنولوژی برای کاهش یا حذف صدای اکویی که از بلندگو یا دستگاه تلفن به محیط برمی‌گردد، استفاده می‌شود. این مسئله معمولا در سیستم‌های تلفن ویپ یا سیستم‌های صوتی تحت شبکه رخ می‌دهد. تکنولوژی لغو صدای اکوستیک با استفاده از الگوریتم‌های پردازش سیگنال صوتی، سعی در تشخیص و لغو صدای اکو دارد تا کاربران بتوانند با کیفیت بهتر و بدون اشکال از ارتباطات تلفنی و صوتی استفاده کنند.

🔈 کنترل و تنظیم خودکار سطح گین (AGC)

Automatic Gain Control (AGC) یک تکنولوژی پردازش سیگنال است که برای کنترل و تنظیم خودکار سطح گین (تقویت) سیگنال‌های ورودی در سیستم پیجینگ IP استفاده می‌شود. این تکنولوژی به طور خودکار سطح صوت ورودی را تنظیم می‌کند تا در محدوده مشخصی قرار گیرد و از افزایش یا کاهش ناگهانی سطح صوت ورودی جلوگیری کند. AGC معمولا در سیستم‌های صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند تلفن‌های همراه، دستگاه‌های صوتی، دستگاه‌های ضبط صدا و سیستم‌های اینترکام و پیجینگ عمومی. با استفاده از AGC سطح صوت خروجی به طور خودکار تنظیم می‌شود تا در محدوده قابل قبول باقی بماند و از ایجاد افزایش یا کاهش ناگهانی صدا جلوگیری شود، که ممکن است برای کاربران ناخوشایند باشد. AGC معمولا از الگوریتم‌های پردازش سیگنال صوتی برای تشخیص و کنترل سطح صوت استفاده می‌کند و به صورت خودکار بدون نیاز به مداخله دستی کاربر انجام می شود.

 


 

راهکارهای پیجینگ تحت شبکه

سیستم های صوتی با توجه به نوع کاربری و محیط مورد استفاده دارای دسته بندی است که شامل موارد زیر است: 
پیجینگ صنعتی
پیجینگ اداری
پیجینگ بیمارستان و مراکز خدمات درمانی
پیجینگ هتل و مراکز اقامتی
پیجینگ رستوران 
پیجینگ فروشگاهی
پیجینگ مرکز خرید و مجتمع تجاری
پیجینگ مدرسه، دانشگاه و مراکز آموزشی
پیجینگ شهری و امکان عمومی 
پیجینگ مترو و راه آهن 
پیجینگ تونل و بزرگراه ها 
پیجینگ معادن 
پیجینگ نفت،گاز و پتروشیمی 
صوتی کارگاهی 
صوتی مسجد و اماکن مذهبی
پیجینگ پارک و بوستان

پیجینگ صنعتی تحت شبکه

در کارخانه ها و کارگاه ها استفاده از پیجینگ صنعتی تحت شبکه معنی و مفهوم خاصی پیدا می کند چون کارخانه ها محل انجام فعالیت هایی هستند که گاه برای افراد مخاطره امیز است بنابر این سیستم صوتی صنعتی باید از دقت و عملکرد دقیق تری برخوردار باشد.

پیجینگ اداری تحت شبکه

سیستم پیجینگ اداری یک سیستم ارتباطی داخلی در یک سازمان یا شرکت است که به کارمندان این امکان را می‌دهد تا پیام‌ها و اعلان‌های  کاری را به یکدیگر و یا برای ارباب روجوع ارسال کنند.

 پیجینگ پارک و بوستان 

در پارک ها و بوستان ها از سیستم پیجینگ تحت شبکه به منظور پخش موزیک ، رادیو و پیام های صادر شده از مدیریت استفاده می شود. با توجه به اینکه افراد پارک و بوستان ها شامل کوکان و بانوان هم می شود حساسیت بالایی در انتخاب بلندگوهای سیستم پیجینگ صوتی پارک ها وجود دارد. بلندگو های دیواری یا شیپوری موزیکال بهترین گزینه هستند. چون کیفیت پخش موزیک در آنها بهتر است و صدای پیج کردن در آن ها آزار دهنده نیست. 

پیجینگ شهری و اماکن عمومی 

سیستم پیجینگ شهری و عمومی (Public Address System) توسط شهرداری ها در فضاهای شهری و اماکن عمومی مثل خیابان و میادین مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم پیجینگ شهری بیشتر برای اعلام هشدار، پخش صدای اذان و پخش آنلاین رادیو و تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار سیستم پیجینگ شهری و عمومی می بایست به نحوی باشد که با اکثر زیرساخت های شبکه، برق و تاسیسات موجود شهری سازگاری داشته باشد. پیجینگ شهری یا پیجینگ عمومی از زیرساخت هایی است که در بحران های شهری هم کاربرد فراوانی دارد. استحکام ساختاری وطول عمر بالا از ویژگی های سیستم پیجینگ عمومی است.
 

نکات کلیدی در قیمت خرید پیجینگ تحت شبکه

در حال حاضر، استفاده از پیجینگ تحت شبکه برای ارتباط در سازمان‌ها و شرکت‌ها بسیار مهم است. این سیستم‌ها امکان ارسال پیام‌های مهم به کارکنان و کاربران را فراهم می‌کنند و بهبود ارتباطات داخلی و بهبود کارایی سازمانی را تسهیل می‌کنند. قبل از خرید پیجینگ تحت شبکه باید توجه داشت که انتخاب مناسبی انجام شود تا نیازهای سازمانی شما را برطرف کند. در ادامه به برخی از نکات کلیدی که قبل از پیجینگ تحت شبکه باید بدانید اشاره خواهیم کرد:

  1. نیازهای سازمانی: قبل از هر چیز باید نیازهای سازمانی خود را به دقت بررسی کنید. برای این منظور، باید تعیین کنید که چه تعداد کاربر احتمالی دارید، چه نوع پیام‌هایی باید ارسال شود و چه قابلیت‌هایی برای شما اساسی و حائز اهمیت است.
  2. امنیت: امنیت اطلاعات بسیار مهم است، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که سیستم پیجینگ انتخابی شما دارای امکانات امنیتی قوی است و اطلاعات شما محافظت می‌شوند.
  3. پشتیبانی و خدمات پس از فروش: پشتیبانی و خدمات پس از فروش مهمترین عواملی هستند که باید در نظر گرفته شوند. مطمئن شوید که شرکت فروشنده خدمات پس از فروش به موقع و کارآمد ارائه می‌دهد.

14030430

چت با کارشناسان در واتس آپ